Sluppen
Ruth

Ruth er bygget i 1854 i Norge og er verdens ældste sejlende slup. I 1888 blev hun købt til Danmark og fik her sit nuværende navn, hvorefter hun sejlede det meste af sin tilbageværende erhvervskarriere i småskibsfarten på Limfjorden.
I slutningen af 1960’erne blev skibet købt af Nationalmuseet, der igennem mange år restaurerede det, indtil man i i 1996 kunne sejle ud på ny, men i 2013 blev der igen konstateret råd i skibet og nu befinder Ruth sig i vores værftshal.

Ruth står overfor forestående restaurering og befinder sig i vores værftshal på Holbæk Havn.

  • Længde i dækket: 14,5 m.

    Længde med bovspyd: 20,2 m.

    Bredde: 5 m.

    Dybdegang: 1,75 m.

    Højde fra vandlinje til top mast: 18,8 m.

    Tonnage: 19,62 brt.

    Lastevne: 20 tons

    Maskine: Ingen

    Oprindelige besætning: Skipper, styrmand/bedstemand og dæksdreng

Baggrund

Sluppen Ruth blev bygget i Norge i 1854 med navnet Familien af Svinør og var oprindeligt klinkbygget med egetræsspanter og fyrretræs bordlægning. Skibet er af såkaldt Danmarksslup, beregnet til skudehandlen mellem det sydlige Norge og den nordjyske vestkyst, hvor man bragte tømmer og jernvarer fra Norge og landbrugsvarer retur fra Danmark.
I 1888 overgik skibet til dansk ejerskab og indgik i den almindelige indenrigs fragtfart med enkelte afstikkere til Tyskland og Sverige. 10 år senere blev skrogets borlægning ændret fra klink til kravel, ligesom luger og indretning blev ændret. Indtil 1912 havde skibet samme fører og ejer, men herefter handledes det seks gange, hvor under det i 1916 fik sit nuværende navn - Ruth.
I 1920 solgtes det for sidste gang til skibsfører Lars Christian Sørensen Dyhr fra Nykøbing Mors og samme år blev skibets første motor, en 10 hestes Denzil hjælpemotor isat. Sørensen Dyhr sejlede herefter de næste 45 år i paketfart på Limfjordens mange ladepladser og større byer.

Efter en erhvervskarriere på 113 år var Ruth i 1967 udtjent og dømt til ophugning, men blev i sidste øjeblik reddet og hun er i dag den eneste bevarede Danmarksslup i Danmark og sandsynligvis i verden. Sluppen overgik i starten af 1970’erne til Nationalmuseets fartøjssamling, som i 1976 begyndte en restaureringsproces, der kom til at strække over næsten 30 år.
Endelig i 1996 kunne man sætte sejl med en besætning af frivillige, der stod for sejlads og det daglige vedligehold. I 2013 var det igen nødvendigt at forny hele Ruths dækslag, for at forhindre regnvand i at sive ned i skibet og det blev samtidigt konstateret at køl, stævne og mange spanter er i meget ringe forfatning. Derfor blev Ruth i 2021 taget på land i Nationalmuseets værftshal i Holbæk for at gennemgå omfattende restaurering.

Ruth er ejet af Nationalmuseet.

Vidste du?

At klinkbygning er, når skibets planker lapper over hinanden.

Vidste du?

At en slup er et mindre enmastet sejlskib, hvor masten er delt i to stykker.

Hvad laver
Ruth i dag?

Ruth ligger i øjeblikket klar til at blive restaureret i Nationalmuseets værftshal i Holbæk. Når restaureringen påbegyndes er det med et ønske om at kunne formidle det traditionelle skibstømrerhåndværk igennem hele processen. På den måde kan gæster på museet få et indblik i de traditionelle metoder og følge alle skridt i den gennemgående restaureringsproces.