Faglige artikler

Her finder du faglige dybdegående artikler og rapporter om søfartshistoriens mange aspekter - alt fra skibenes historie til rapporter om håndværket.

  • Anna Møller

    Historien om Anna Møller

    En galease er et tomastet sejlskib, hvor den største mast er forrest som blev anvendt primært i sejladsen imellem de danske byer. Besætningen var på kun tre mand, hvor skipper både var ejer og fører. Esther er bygget i 1906 til at sejle med tømmer til Randers Trævarefabrik, men var også med til at udlægge telegrafkabler imellem de danske landsdele. Herefter sejlede hun med smålaster og endte sin erhvervskarriere som stenfisker.

  • Bonavista 1914

    Historien om Bonavista

    Søfartsbyen Marstal på Ærø var hjemsted for en flåde af mindre træskibe, der ikke bare sejlede i den danske indenrigsfart og imellem Danmarks nabolande, men også kom langt ud i verden. Bonavista er bygget 1914 til farten med klipfisk fra New Foundland til Middelhavslandene, men trods farerne ved denne sejlads overlevede hun til i dag og sejler hvert år i danske farvande.

  • Ruth Tegning

    Historien om Ruth

    Dyk ned i den lange og omskiftelige historie om sluppen Ruth fra den blev bygget i Norge i 1854 til den endte i Nationalmuseets byggehal i Holbæk. Ruth er en Danmarksslup; en skibstype der blev udviklet i Norge til at sejle imellem Sydnorge og Nordjylland med tømmer den ene vej og landbrugsprodukter den anden.

  • Overfladebehandling

    Overfladebehandling og dekoration af træskibe i et historisk perspektiv

    Træ vil nedbrydes over tid. Når det befinder sig i det fri, vil det blive nedbrudt, ikke bare af almindeligt celleforfald, nedbrydning af bakterier eller svampe, men også af sol, vind og vejr. Derfor har søfolk til alle tider forsøgt at bremse dette forfald og behandlet skibenes overflader på forskellig måde. Samtidig kunne fartøjerne bemales med farver og derved også opfylde æstetiske funktioner. Denne udvikling følges fra vikingetid til overgangen fra træskibe til skibe bygget af stål.

  • Fartøjsbevaring kontra kulturbevaring

    Igennem arbejdet med Nationalmuseets fartøjer har vi i Center for Søfart og Maritime Håndværk udarbejdet en bevaringsfilosofi for det nuværende og fremtidige arbejde med vores bevaringsværdige fartøjer.

  • Maritime Håndværksfilm

    Dyk dybere ned i det klassiske maritime håndværk og alle processer i forbindelse med totalrestaureringen af galeasen Anna Møller.

  • Galeasen Anna Møller for fulde sejl

    Sejladserfaringer med motorløse Anna Møller

    En redegørelse for de første sejladser og læringen vi har gjort os efter den første tid med Anna Møller tilbage i drift. Betragtninger og erfaringer fra sejlads uden motor og de udfordringer det giver.Description goes here

  • UngHavn søsætning af Mini Georg Stage

    Ungdomsskole på havnen - UngHavn

    En rapport over Nationalmuseets samarbejde med Holbæk Ungdomsskole, UngHavn. Læs mere om hvordan det er lykkedes at skabe et ungemiljø på havnen i Holbæk, og hvor UngHavn er i dag.