Skonnerten
Fulton af Marstal
I årene op til 1. verdenskrig anskaffede, udrustede og bemandede, de ca. 4.000 indbyggere i søfartsbyen Marstal på Ærø en flåde på ca. 150-170 skonnerter og galeaser. Sejlskibene sejlede hovedsageligt med fragt på Atlanten og i Europæisk farvand.
Fultons historie startede, da skipper Marius Eriksen i 1914-15 fik bygget skibet hos skibsbygmester Christian Ludvig Johansen for 33.000 kr. Skibet var ejet af et partsrederi, hvor skipper Marius Eriksen ejende en tredjedel.
Fulton er hjemmehørende i Marstal på Ærø. Den tremastede skonnert bruger ikke meget tid i havn, da skibet sejler mest muligt og forsøger at komme rundt i hele Danmark hvert år. Fulton Fonden varetager driften af skibet.
-
Skibstype: Tremastet, jagtbygget slettopskonnert
Længde: 38 m.
Bredde: 7 m.
Dybdegang: 2,93 m.
Stormastens højde: 24,5 m.
Deplacement: 98,24 brt.
Sejlareal: 460 m2 fordelt på 13 sejl
Motor: 345 hk.
Baggrund
Fulton sejlede med fragt gennem to verdenskrige, fra 1915 og frem til 1969, de første 8 år først og fremmest med klipfisk fra Newfoundland til Sydeuropa. I 1923 blev skibet solgt til Sverige, men sejlede fortsat med fragt, hovedsageligt i Østersø området. I 1960 kom skibet atter på danske hænder. Fultons sidste last var på 159 ton hvede, som blev sejlet fra Nakskov til Aalborg. Kornet blev leveret lillejuleaftensdag i 1969. Efterfølgende blev Fulton lagt op og sat til salg. I perioden fra 1923-69 forvandlede skibet sig fra sejlskib uden motor til motorskib med få sejl.
De små Marstal skonnerter, som Fulton, fik tilnavnet ”havets gråspurve”, fordi der var mange af dem og de altid var på langfart. Disse sejlskibe fragtede i 1800-tallet og først i 1900-tallet gods rundt i store dele af verden. Dansk søfart i dag bygger på det sømandskab, der voksede frem i træskibene, hvor tusindvis af søfolk på langfart levede og arbejdede under primitive forhold og i al slags vejr.
Den store flåde af danske skonnerter og galeaser svandt hurtigt ind sidst i 60’erne. Nogle af skibene blev solgt til udlandet, mens andre rådnede op i havnene. Nationalmuseet havde et ønske om at bevare et af skibene til eftertiden og en donation på 300.000 kr. fra Nilfisk A/S sikrede at Fulton blev Nationalmuseets skib i 1970. I Marstal var der både billeder, tegninger og interviews med tidligere besætningsmedlemmer, som gjorde det muligt at tilbageføre skibets rigning til det oprindelige udseende.
Meget utraditionelt blev det besluttet, at Nationalmuseets skib Fulton skulle sejle som lejrskoleskib, hvor skoleklasser fra hele landet fik mulighed for at booke et lejrskoleophold ombord. Det kan de stadig.
Fulton blev også et sted, som tiltrak en gruppe, udsatte unge, som oplevede stor gevinst ved at blive en del af fællesskabet ombord. Udsatte unge har i en eller anden form været en del af Fulton siden 1970. I dag er det muligt at komme ombord på Fulton i længere perioder som ’Esbjerg Matros’, hvis man som ung har brug for en hjælpende hånd til at finde en god retning i livet.
Fulton er ejet at Nationalmuseet.
Vidste du?
At en klipfisk er en tørret og saltet torsk.
Vidste du?
At en skonnert er et sejlskib med to eller flere master, hvor den forreste mast er lavere end de næste.
Hvad laver
Fulton i dag?
Udsatte unge fra Esbjerg Kommune kan visiteres til ophold på Fulton som Esbjerg Matroser i længere perioder. Esbjerg Matroser arbejder side om side med besætningen på skibet året rundt. Sideløbende sejler Fulton ture med forskellige grupper ombord, hovedsageligt lejrskoletogter, hvor helt almindelige skoleklasser påmønstrer i 5 dage og deltager i alle de praktiske opgaver, der skal løses ombord, f.eks. madlavning, sejlsætning og rortørn. Deltagerne overnatter i hængekøjer på banjen, som er skibets gamle lastrum.
Siden 2013 har ’Fulton Fonden’ varetaget driften af Fulton.
Du kan læse mere om Fulton i dag her.