Fyrskibet
Gedser Rev, nr. XVII
Fyrskib nr. XVII Gedser Rev er bygget i 1895 og havde station på Lappegrunden nord for Helsingør indtil 1919. Fra 1921 lå nr. 17 som fyrskib ved Gedser Rev indtil inddragelse i 1972. Fyrskibet var bemandet med to skiftehold af 7 mand, der var ombord en måned af gangen.
I 1972 skænkede A.P. Møller fonden fyrskibet til Nationalmuseet, der over årene har restaureret skibet, så det fremstår som i 1954.
Gedser Rev lægger til kaj i Helsingør Havn, hvor M/S Museet for Søfart, Helsingør Havn og kommune har overtaget opsyn og vedligeholdelse af fyrskibet.
-
Længde i dækket: 33,6 m.
Bredde: 6,4 m
Dybdegang: 3,5 m
Tonnage: 170 brt.
Sejlareal: 200 m2, fordelt på 5 sejl
Motor: En 3 cylindret 146 HK Vølund semidiesel fra 1921
Besætning: To skiftehold bestående af skipper, telegrafist, tømmermand, kok og tre matroser. Hvert skifthold havde en måneds tjeneste om bord og en måned fri.
Baggrund
Fyrskib Gedser Rev, nr. XVII (nr. 17) er bygget på N.F. Hansens værft i Odense og søsat i 1895. Fartøjet var bestilt af Marineministeriet og skulle ifølge kontrakten bygges af de bedste materialer og metoder som muligt og fyrskib nr. 17 kan derfor siges at være noget af det bedste, som dansk træskibsbygning har præsteret. Fyrskibet var oprindeligt udrustet til at huse 16 mand, heriblandt adskillige lodser og fartøjet var udrustet med en skonnertrigning for selv at kunne manøvrere, hvis ankrene ikke kunne holde. Midtskibs fandtes den høje fyrmaste, der i toppen bar en rund kurv som sømærke og om natten en fyrlanterne med spejlapperat. Tågesirenen blev drevet af to dampmaskiner, der desuden kunne tilkobles ankerspillet. I 1921 blev skibet forsynet med en diesel motor med skruetøj, der desuden kunne trække vandpumper og reserve-dynamo. Endelig blev skibet forsynet med radiopejlestation og elektrisk undervandssignal.
Fyrskib nr. 17 var fra 1895 til 1919 udlagt på Lappegrunden lidt nord for Helsingør og herefter gjorde det tjeneste som fyrskib på Gedser rev syd for Lolland fra 1921 til oplægningen i 1972. Fra 1940 til 1945 blev skibet på tysk foranledning henlagt til Storebælt. Under den Kolde krig fik fyrskibet storpolitisk betydning, idet mandskab ombord som nogle af de første sendte meldinger om russiske skibes transport af misiler til Cuba. Med sin placering midt imellem Danmark og Østtyskland blev ”Gedser Rev” redningen for et halvt hundrede flygtninge fra Østblokken, der på forskellig vis flygtede over Østersøen og havnede på fyrskibet.
I 1972 blev Fyrskib nr. 17 Gedser Rev sat til salg og købt af A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til “almene formål” som skænkede skibet til Nationalmuseet. Herefter blev skibet oplagt i Nyhavn og anvendt til forskellige formål, men efter små 30 år begyndte forfaldet at vise sig og i år 2000 blev dele af dækket og fribordet udskiftet. Denne reparation viste sig imidlertid ikke at være nok og ved hjælp af endnu en stor donation fra fra A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til “almene formål” gennemgik skibet fra 2012 til 2014 en omfattende reparation på, hvor rigningen, skroget og trækonstruktioner over vandlinjen samt dele af apteringen blev fornyet.
Fyrskibet Gedser Rev, nr. 17 er ejet at Nationalmuseet.
Vidste du?
At Gedser Rev fyrskib i starten kunne sejle for sejl ud til sin ankerplads.
Vidste du?
At Gedser Rev fyrskib under den Kolde Krig reddede mange mennesker, der flygtede fra regimet i Østtyskland.
Hvad laver
Fyrskibet Gedser Rev, Nr. XVII i dag?
I 2018 indgik Nationalmuseet en låneaftale med Helsingør kommune, hvorefter fyrskibet blev slæbt til Helsingør, hvor M/S Museet for Søfart, Helsingør havn og kommune har overtaget opsyn og vedligeholdelse af fyrskibet og til dette har oprettet et laug af frivillige. M/S Museet for Søfart bruger fyrskibet i sin formidling.
I øjeblikket er Fyrskibet Gedser Rev på værft i Hvide Sande.